Just nu har Academy ett samarbete med Salesforce, där du har möjlighet att utbilda dig på 12 veckor och efteråt jobba med en av världens största CRM-plattformar. Vi pratade med Tine Engberg, som är Salesforce-konsult på Accenture, för att höra mer om hur det är att jobba med Salesforce.
– Jag stötte på Salesforce första gången 2012. Jag jobbade då på ett större start-up företag där jag fick möjligheten att leda och implementera Salesforce till hela organisationen. Vid denna tidpunkt var Salesforce helt nytt för mig, men jag skulle snabbt förstå hur stor positiv inverkan Salesforce skulle ha för vår organisations arbetssätt. Implementeringen var på många sätt krävande, men det var en spännande resa att vara med på. Under en sexmånadersperiod gick vi från att inte ha en CRM-plattform till att använda Salesforce genomgående i hela organisationen. Jag fick alltså inte bara vara med att implementera Salesforce, utan fick även vara slutanvändare av plattformen.
– Efter några år i min tidigare roll ville jag ha nya utmaningar. Lite osäker på vad jag letade efter började jag att söka jobb. Jag hade inte pluggat tidigare och det tog inte lång tid innan jag insåg att jag behövde en utbildning för att få de jobb jag ville ha. Marknadsföring hade alltid intresserat mig, och därför valde jag att börja studera marknadsföring på högskolan. Under mina studier tänkte jag tillbaka till arbetet med CRM och Salesforce och valde därför att skriva min C-uppsats om CRM - ”Hur man lyckas med en CRM-implementering”. Min uppsatspartner, som också arbetar på Accenture, presenterade mig för Salesforce-avdelningen i Accenture. Detta skulle visa sig vara en mycket bra match, och nu har jag har jobbat här i 2,5 år vilket jag trivs väldigt bra med.
– Som functional architect jobbar jag bland annat med att kartlägga och analysera kundens behov, för att vidareutveckla funktionell design. Jag jobbar fram förslag för hur Salesforce kan användas för att lösa kundens behov. Detta görs i samråd med utvecklare eller teknisk arkitekt för att säkra de tekniska kraven. Den funktionella designen och den tekniska funktionaliteten presenteras sen till kunden. Min roll handlar på många sätt om att vara en brygga mellan IT och organisationen.
– Att jobba som konsult är mycket spännande! Jag får möjlighet att lära mig mycket om olika branscher, och jobba med många olika människor och människotyper. Man får jobba med olika typer av Salesforce-projekt, vilket gör att man får en bred plattformskunskap. Det kan vara lite speciellt att jobba som konsult, för varje gång du startar ett nytt projekt är det nästan som att börja på ett nytt jobb. Det är nog det jag tycker är mest spännande med att vara konsult. Man går snabbt från att känna att man är på besök hos kunden, till att bli en del av kundens team. Ofta jobbar du med andra konsulter och representanter från kunden. Utöver projektet har vi även en bra sammanhållning inom Salesforce-gruppen. Vi träffas regelbundet vid Community-möten där vi delar och presenterar spännande saker vi jobbat med och bollar utmaningar. Det är mycket viktigt för att behålla en god sammanhållning och tillhörighet till Accenture.
– Salesforce är ett av de främsta CRM-systemen och communityn i världen. Salesforce är en ren molntjänst som kännetecknas för att vara innovativ och nytänkande. De är snabba med ny teknik och erbjuder funktionalitet som är intuitiv och framåtblickande. Salesforce erbjuder lösningar som kan täcka hela värdekedjan och olika behov inom en organisation, allt från kundservice och försäljning till marknadsföring. Du har allt i en plattform som gör det möjligt för avdelningar att arbeta överallt, vilket skapar en mycket bra interaktion inom organisationen. Som Salesforce-konsult blir man en del av ett större Salesforce Community, med möjlighet till samarbete och kunskapsöverföring med andra som arbetar med Salesforce. De erbjuder också en unik utbildningstjänst, genom Trailhead får vi interaktiva utbildningar för alla delar av Salesforce-plattformen.
– En av de saker som gör Salesforce-plattformen särskilt spännande att arbeta med är hur lätt den kan anpassas för att tillgodose kundernas behov utan utvecklarerfarenhet. Detta innebär att du som Salesforce-konsult enkelt kan skapa anpassade lösningar med standardfunktionen som bara Salesforce erbjuder.