1,6 miljoner människor förväntas lämna arbetslivet fram till 2025, däribland var tredje chef. Just nu är det fler som uppnår pensionsålder än vad det är som kommer in på arbetsmarknaden. Samtidigt behöver 7 av 10 svenska arbetsgivare rekrytera ny personal. På denna konkurrensutsatta marknad ska du som arbetsgivare lyckas attrahera och rekrytera rätt medarbetare. 0m det är svårt idag så ser det med andra ord inte ut att bli lättare imorgon. Nedan följer tre tips på hur ni vässar er konkurrenskraft: 1) Förstå ert erbjudande, 2) Våga vara annorlunda, och 3) Investera i rekryteringsprocessen.
Kandidater har fler valmöjligheter än någonsin. En person som tar examen med IT-kompetens har i snitt fler än 4 olika jobb att välja emellan. Och era bästa medarbetare blir mer och mer uppvaktade av rekryterare som lockar med andra erbjudanden. Det är därmed viktigare för er än någonsin att kunna besvara två frågor:
Utmaning! För att besvara dessa frågor – samla ihop era mest engagerade medarbetare och ambassadörer. Ställ följande frågor: Vad uppskattar du mest hos oss som arbetsgivare? Vad får dig att le när du kommer till kontoret? Vilken är den största anledningen till att börja jobba här? Kan vi bli ännu bättre på något? Inte nog med att ni får reda på hur ni säljer in er arbetsplats till potentiella medarbetare, ni lär er också vad ni ska arbeta på för att hålla era medarbetare engagerade.
När du rekryterar vill du sällan anställa så många som möjligt. Du vill anställa rätt. Ändå upplever många jobbsökande att både jobbannonser och jobberbjudanden blir alltmer generella och likvärdiga. Det finns ett uttryck som passar bra som påminnelse här: ”Försöker du beröra alla blir ingen berörd”. Om ni vill nå ut måste ni hitta ert budskap, som är genuint och når ut till rätt personer istället för till alla. Då kan kandidaten snabbt avgöra om det överensstämmer med dennes förväntningar på en framtida arbetsplats. Därmed minskar också risken för felrekryteringar.
Utmaning! Kan du utforma en platsannons som avskräcker ”fel” personer från att söka? Testa exempelvis skriva titeln i programmeringsspråk om ni söker en utvecklare, eller skriv hela annonsen på finska om det är den språkkunskap som efterfrågas. Ni vet bäst vad som är rätt budskap för att nappa på ett jobb hos er. Våga sticka ut och locka rätt person till att söka rollen!
Bakom varje ansökan finns en person som lagt tid, ofta mer än 1 timme, på att putsa på CV och personligt brev – och troligtvis betydligt mer i emotionell tid. Vilken respons får hen från er? En kandidat med en dålig upplevelse av rekryteringsprocessen kommer varken köpa era produkter eller söka jobb hos er igen. Och dennes rekommendationer kommer inte vara till er fördel. Flera undersökningar visar dessutom att det är 10 gånger billigare att sälja in sitt erbjudande via en rekryteringsprocess än genom traditionell marknadsföring. Poängen är att kandidaterna är potentiella kunder. Frågan är: Hanterar du dina kandidater som din bästa kund?
Utmaning! Har du testat att söka ett jobb på ditt eget företag nyligen? Utvärdera processen! Hur är upplevelsen som kandidat? Hur lång tid tar det egentligen att få återkoppling?