Feedback är något av det mest värdefulla vi kan ge och få på arbetet. Det får oss att utvecklas och växa, både i vår yrkesroll och som person. Men om den framförs på fel sätt kan den förvärra en situation och sänka din medarbetares självförtroende. Lyckligtvis finns det ett bra sätt att ge feedback på – det gäller att ge konstruktiv kritik.
Konstruktiv kritik syftar till att hjälpa din medarbetare att växa och utvecklas. Snarare än att betona det negativa bör du vara positiv, men ärlig och konkret, i din feedback. När du framför kritiken är det viktigt att du berättar vad personen har gjort bra, men även vad som kan göras bättre och varför.
Först och främst, gå inte runt och fundera för länge på hur du ska framföra din kritik. Att få höra om något som hände för flera veckor sedan är bara frustrerande. Ta tag i problemet och framför kritiken direkt – och gör det bakom stängda dörrar. Att få kritik inför andra kan vara både jobbigt och generande.
Regeln är alltid att ge beröm inför andra, men kritik enskilt!
Glöm inte att vara positiv! Det kanske kan verka konstigt när det enda du vill är att lyfta ett problem som behöver lösas. Men vi kan nästan lova att kritiken kommer att tas emot bättre om du också framför något som personen har gjort bra i situationen.
Feedback handlar ytterst om att förstärka det som är bra och ersätta det som är mindre bra med ett mer önskvärt agerande.
Det här är kanske det allra viktigaste! Kritisera handlingarna och inte personen bakom handlingarna. Behöver vi förtydliga? Undvik att rikta kritiken mot personen i fråga, det vill säga formuleringar såsom: ”Hur kunde du vara så slarvig med rapporten?”. Var istället konstruktiv och konkret i din kritik. För att ta samma exempel så kan du säga: ”Rapporten behöver bli tydligare och texten korrekturläsas.”
Ge enbart kritik om den kritiserade faktiskt kan förändra den aktuella handlingen. Försäkra dig även om att du kan hjälpa till att hitta en lösning på problemet. Om inte du kan det – hitta någon som kan.
Kom ihåg det primära syftet med kritiken, som är att hjälpa din medarbetare och kollega att bli ännu bättre!
Sist men inte minst: avsluta alltid samtalet med att säga någonting positivt. Det ökar sannolikheten att din medarbetare går därifrån med en bra känsla!
Kanske behöver ni hjälp med bemanning eller rekrytering, eller så vill du bara höra mer om oss som företag. Oavsett vad, är du varmt välkommen att kontakta oss.