Att kunna ta emot feedback är en lika viktig del av arbetslivet som att ge feedback. Det är alltså inte en fråga om, utan hur du bäst hanterar konstruktiv kritik från dina anställda.
Att argumentera med en person som framför feedback leder sällan någonstans. Det viktiga är att du fokuserar på personen som delar med sig av feedbacken och lyssnar aktivt, utan att avbryta. Det visar att du bryr dig om din medarbetares åsikter.
För att kunna komma med bästa möjliga lösning behöver du klargöra situationen och vad kritiken handlar om. Ställ öppna frågor som får din medarbetare att utveckla sina tankar: Hur menar du då? Vad var det du tyckte var dåligt? Vad tyckte du var bra? Håll er till poängen och säkerställ efteråt att du förstått feedbacken. Ett tips är att upprepa vad du tror att feedbacken handlar om och be din medarbetare bekräfta att ni har förstått varandra.
Tänk på att din kollega har avsatt både tid och energi för att ge dig feedback, så ta den på största allvar och tacka för att hen vill dela med sig av sina åsikter! Därefter är det upp till dig att fundera över vad du kan göra åt saken. Kom ihåg att personen som kom med feedbacken ofta har en idé om vad du kan göra eller har en alternativ lösning på problemet. I ett senare skede kan även en delavstämning i frågan vara bra.
Påminn dig själv om att feedback är en möjlighet att förbättras och utvecklas i din roll. Alla har vi utvecklingspotential.
Lycka till!