Det första urvalet är klart och det har blivit dags att träffa kandidater för intervju. Nu ska du ta reda på vilken kandidat som presterar bäst, och baserat på det väljer ni sen vem ni anställer. Känner du igen dig så här långt? Då kan det vara dags att tänka om, åtminstone delvis. Det är nämligen inte bara kandidaten som ska prestera på intervjun – du behöver också förbereda dig på att sälja in er som arbetsgivare. Hur ska kandidaterna annars kunna ta ett välgrundat beslut – och förhoppningsvis välja er?
Vi på Academic Work är nischade mot young professionals, akademiker och studenter i början av karriären. Det är en attraktiv kandidatgrupp på dagens arbetsmarknad och många av dem kan välja och vraka bland jobberbjudanden. För att du ska lyckas locka den kandidat som passar bäst för rollen behöver även du prestera. Så, hur säljer du in din arbetsplats under en intervjun?
Förlora inte toppkandidaterna! Ta för vana att alltid fråga kandidaterna om de har andra jobb på gång och om de väntar svar från andra arbetsgivare. För mer tips, läs: Kandidater med många jobberbjudanden.
1. Presenterar du företaget på samma sätt för kandidaten som för en potentiell kund?
I ett kundmöte är det vanligt att presentera företaget genom att definiera vad som särskiljer er från konkurrenterna. Ge samma information till kandidaterna du träffar. Det är faktiskt inte omöjligt att de träffar era konkurrenter för en arbetsintervju!
2. Varför trivs du?
Det räcker inte att säga att stämningen och kollegorna är bra. Du behöver beskriva er stämning närmare än så, helst med konkreta exempel. Utgå med fördel från dig själv och berätta vad det är som gör att du trivs.
Ett annat sätt att beskriva er arbetsplats är att berätta om vad ni brukar prata om på luncherna, eller om det finns gemensamma intressen som binder samman er medarbetare. Var även uppmärksam på hur kandidaten reagerar på det du säger, då kan du berätta mer om det kandidaten visar extra intresse för.
Minimera risken för att förlora en kandidat genom att förbereda hur du ska förmedla det som är bra och unikt med er arbetsplats. Först då kan du och kandidaten mötas på lika villkor.
3. Vem är kandidaten du ska träffa?
Var påläst om kandidaten du ska träffa och visa intresse för det hen berättar under arbetsintervjun. Det kommer med stor sannolikhet ha en positiv inverkan på kandidatens upplevelse av ert möte, vilket i sin tur påverkar kandidatens beslut (om ni kommer med ett jobberbjudande).
Läs alltid in dig på kandidatens CV inför ert möte och lyssnar aktivt under hela intervjun.
Varje år genomför vi på Academic Work en undersökning vi kallar Young Professional Attraction Index, YPAI. Syftet är att följa trenderna på arbetsmarknaden samt hjälpa arbetsgivare förstå målgruppen young professionals, studenter och akademiker i början av sina karriärer. Detta gör vi genom att kartlägga vad som tilltalar och attraherar young professionals när de väljer arbetsgivare.
Varje års resultat från YPAI släpps i september. Ta del av resultatet för att lära dig mer om hur du säljer in er som arbetsgivare till young professionals!