Vad tänker andra när de hör ditt namn? Svaret på frågan är vad som utgör ditt personliga varumärke. Det kan vara nyckeln till det där jobbet du så gärna vill ha, eller till en möjlighet du inte ens visste fanns.
Du har nog redan listat ut det, men om inte kommer här ett avslöjande – du har redan ett personligt varumärke! Din omgivning har redan skapat sig en bild av dig. Känns det skrämmande? Du kan vara lugn. Du har nämligen all möjlighet att utveckla och stärka ditt alldeles egna varumärke.
Vad vill du att andra människor tänker när de hör ditt namn? För att kunna bygga ditt personliga varumärke måste du börja hos dig själv och reda ut vad du tycker är viktigt i livet – vad du har för mål, drömmar och vad som är din passion. Utgå från det och tänk nu på dig själv som ett varumärke. Vad skulle du säga är din USP (Unique Selling Point)? Det vill säga, vad gör dig och därmed ditt varumärke unikt?
Stämmer din egen bild överens med andras bild av dig? Ta reda på det genom att be dina kollegor, studiekamrater eller vänner att berätta om dig med några få ord. På så sätt kan du skapa en tydlig bild av hur din omgivning ser på dig och en plan för hur du ska stärka ditt personliga varumärke.
Idag är det inte ovanligt att arbetsgivare använder sociala medier när de rekryterar nya medarbetare. Se därför till att nyttja dessa kanaler till att bygga ditt personliga varumärke. En profil som inte är uppdaterad stjälper snarare än hjälper, så var hellre aktiv i en kanal än inaktiv i flera. Håll din profilinformation uppdaterad, gå med i grupper, dela, kommentera och skriv inlägg som på ett eller annat sätt stärker ditt varumärke och förmedlar din USP. Ett tips är att använda din profil på LinkedIn för att bygga ditt personliga varumärke och lyfta fram dig själv.
Du bygger ditt personliga varumärke i allt du gör, varje dag, året om – se det som en långsiktig investering. Påminn dig hela tiden om vad som gör dig unik och kommunicera det till din omgivning i allt du gör!