Känner du dig stressad och överhopad med uppgifter, men får ingenting gjort? Att prioritera och planera tiden är en utmaning för de flesta. För dig som konsult är det viktigt att hantera din tid på rätt sätt, för att leverera kvalitetsarbete och slippa stress. Här delar vi 5 tips på effektiv tidshantering – så att du kan optimera din dag!
Några av de största "tidstjuvarna" på jobbet är föränderliga prioriteringar och projekt som bara blir större och större. För att undvika att fastna bör du ha koll på dina prioriteringar och vad du lägger tiden på.
Om ett projekt är strukturerat på ett bra sätt finns det tydliga mål och vägledning hur du uppnår dem. Det gör prioriteringen av ditt jobb enklare. Det dyker alltid upp hinder längs vägen, men dessa kan vanligtvis hanteras inom projektets befintliga ramar. I slutändan är det din chef som har sista ordet och bestämmer vad du ska lägga din tid på.
Många projekt är dock inte så tydligt definierade, de kan snabbt öka i storlek och se helt annorlunda ut än vad de gjorde från början. I takt med att din ambitionsnivå ökar, lägger du också mer tid på projektet. Det innebär naturligtvis att det finns mindre tid för andra saker som kanske är viktigare.
När du prioriterar tiden du lägger på varje projekt kan du börja med att ställa en enkel fråga: ”Vilket av projektets mål kan jag uppnå och hur uppnår jag det?”. Om du inte kan svara på den frågan snabbt och kortfattat är det troligtvis bättre att du lägger din tid på andra arbetsuppgifter.
Ett bra sätt att hålla dig på rätt spår och ha energin uppe är att aldrig göra "för mycket" av någonting. Att boka fyra möten på rad som handlar om fyra olika ämnen eller sitta med administration åtta timmar i sträck är ett säkert sätt att släcka din produktiva gnista.
När du får en mötesinbjudan eller blir tilldelad en uppgift bör du därför ta en titt på hur det ser ut i din kalender och vad du har planerat runt den tidpunkten. Kommer du ha tillräckligt med tid att förbereda dig ordentligt? Har du liknande arbetsuppgifter inplanerade omedelbart före eller efter, som kräver din uppmärksamhet och energi? I så fall kan det vara bättre att föreslå en ny tid, när du har mer tid och bättre fokus.
Precis som nämns ovan kan du som konsult inte alltid bestämma vad som händer under varje minut av arbetsdagen. Men du bör alltid sträva efter att hitta en balans som fungerar – en som håller dig både glad och produktiv.
Vi människor är inga maskiner. Vi har alla olika rytm: vissa är mer produktiva på morgonen och andra på eftermiddagen. Dessutom måste vi äta, vila och träna för att hålla både kropp och knopp i form – och på så sätt kunna prestera på topp. Så se till att avsätta tid för detta i din kalender. Om du tycker om att träna tidigt på morgonen eller ta en promenad efter lunch bör du avsätta tid för det. Om du är en person som gärna vill rensa din inkorg innan du ger dig i kast med övriga arbetsuppgifter bör du reservera tid för det också.
Tänk dig att du ägnar i genomsnitt en tredjedel av dagen åt att jobba, en tredjedel åt att sova och resten av tiden åt att göra andra saker som gör livet värt att leva. Du måste förstås vara flexibel på jobbet, men det finns en anledning till varför du bör ha en jämn balans mellan arbete och privatliv. När du väl hittar en bra harmoni kan du se till att göra bästa möjliga med din tid – både på jobbet och när arbetsdagen är slut.