Academic Work Logo
Varför ska vi anställa dig? Så svarar du på frågan

Varför ska vi anställa dig? Så svarar du på frågan

woman in yellow shirt
3 min läsning

”Varför ska vi anställa just dig?” är en fråga som mer eller mindre alltid kommer upp på en anställningsintervjuIntervjufrågan kan vara ställd på lite olika sätt och vara mer eller mindre uttalad, men syftet med frågan är alltid detsamma. Det är din chans att sälja in dig själv och argumentera varför du passar för jobbet, medan rekryteraren får chans att bli övertygad och samtidigt säkerställa att hen inte missat någonting.

Exempel på hur du kan svara på frågan: Varför ska ni anställa just mig?

Detta är en fråga du vinner på att förbereda dig på. Om den mot förmodan inte skulle komma upp som en intervjufråga på anställningsintervjun är ett hett tips att ta upp det själv vid första bästa möjlighet. Här är tre möjliga sätt att ta sig an frågan, välj med fördel den approach som passar dig...och företaget!

”What’s in it for you”

Vad gör dig motiverad, entusiastisk eller engagerad på jobbet? Alla arbetsgivare vill ha en medarbetare som är motiverad till sitt jobb, då det ofta är ett framgångsrecept på att man trivs och stannar länge. Berätta därför för rekryteraren vad hos arbetsgivaren du tror kommer göra dig motiverad och varför du tror det.

Vad har du som ingen annan har?

Ett annat exempel hur du kan motivera varför du passar för jobbet är att relatera dina egenskaper, styrkor och din personlighet till arbetsplatsen. Vad gör att just du skulle kunna bidra till företagets utveckling? Eller kultur? Detta kräver såklart att du är lite påläst om företaget och kan ge konkreta exempel. Att vara påläst är bara positivt och framhäver ofta ditt engagemang för positionen/tjänsten du sökt.

Lös ett problem

Det finns flaskhalsar och barnsjukdomar på alla företag. Försök gå in på vad du skulle kunna bidra med för att bota ”sjukdomarna” och lösa eventuella problem. Lägg inte för mycket tid på det som varit, snarare bör du fokusera på hur det skulle kunna bli i framtiden med dig vid rodret. På så sätt kan du skapa och forma bilden av din framtida (lösningsorienterade!) roll på företaget.