My profile
My profile
Academyexpand_more
För karriärbytareexpand_more
För företagexpand_more
För jobbsökandeexpand_more
För företagexpand_more
Hitta rätt medarbetareexpand_more
Bygg nödvändig kompetensexpand_more
Stärk er attraktivitet som arbetsgivareexpand_more
Varför välja Academic Work?expand_more
Guider och artiklarexpand_more
Om ossexpand_more
Kontaktexpand_more
Personligt brev

Tips för att skriva personligt brev

Vi vet att en stor del av de faktorer som avgör hur bra du kommer prestera i en roll inte går att rada upp i ett CV eller personligt brev. Därför arbetar vi med evidensbaserad rekrytering – en metod där vi använder valida metoder och mätverktyg som bland annat psykometriska tester och beteendefokuserade intervjuer. Personligt brev, ibland kallat motivationsbrev, kan i vissa fall efterfrågas. Men vad ska den typen av brev egentligen innehålla? Och hur ska det vara uppbyggt? Här delar vi våra bästa tips!

Ladda ner mall för personligt brev

Hur skriver man ett personligt brev?

1. Matcha dina kunskaper och erfarenheter med annonsen

Innan du börjar skriva ett personligt brev bör du studera jobbannonsen ordentligt för att ta reda på vad som faktiskt efterfrågas. Vilka är de främsta och viktigaste arbetsuppgifterna du kommer utföra i rollen? Vilka personliga egenskaper efterfrågas? Är det någon specifik kunskap som är meriterande? När du har skapat dig en bild av vad företaget söker och vad som är viktigt för den specifika tjänsten är det dags att matcha ihop det med dina egna egenskaper och kunskaper. Ett tips är att skriva en lista över de erfarenheter, kunskaper och tidigare resultat som matchar det som nämns i annonsen. Utgå därefter ifrån listan när du formulerar ditt personliga brev.

2. Ett personligt brev ska inledas slagkraftigt

Du inleder ditt personliga brev på bästa sätt genom att tydligt, kort och slagkraftigt förklara varför du söker tjänsten. Vad fångade ditt intresse? Vad hos företaget och dess verksamhet lockar dig? Avsluta det inledande stycket med att kort motivera varför just du är rätt person för tjänsten. Försök att tänka ur arbetsgivarens perspektiv: Varför ska de anställa just dig?

3. Sälj in dig själv genom konkreta exempel

Nu är det dags att ge exempel på de erfarenheter och kunskaper du tidigare listat som mest relevanta för tjänsten. Om du för rekryteringsprocessen även behöver bifoga ett CV så tänk på att ditt personliga brev bör komplettera ditt CV, snarare än upprepa vad som står i det. Söker du ett jobb där det exempelvis efterfrågas god samarbetsförmåga kan det vara bra att berätta på vilket sätt och i vilka sammanhang du tidigare samarbetat med andra i arbetslivet eller under studierna, vad du hade för roll i det samarbetet etc. För den som läser din ansökan blir det mer konkret och trovärdigt om du kan stärka dina erfarenheter och kompetenser med hjälp av verkliga exempel, snarare än att enbart redogöra för var du kan eller har gjort. Återigen, tänk utifrån arbetsgivarens perspektiv och berätta vad du kan bidra med och vad företaget kan förvänta sig av dig.

4. Avsluta med en uppmaning

Avsluta ditt personliga brev genom att utrycka en förhoppning om att du väckt intresse hos rekryteraren. Du kan exempelvis skriva "Hoppas jag väckt ett intresse att vilja veta mer om mig".

5. Korrekturläs

När du känner dig klar med ditt personliga brev är det en bra idé att lägga undan det en stund och sen läsa igenom det igen lite senare. Ett tips är att också låta någon annan läsa det för att hjälpa dig hitta eventuella stavfel och föreslå ändringar eller ytterligare erfarenheter som kan vara bra att lyfta.

Mall för personligt brev

Hur ska du bygga upp ditt personliga brev? Ta hjälp av vår mall för personligt brev som är gratis att ladda ner och använda.

Frågor att besvara i ett personligt brev

  • Varför söker du just denna tjänst? Vad är det som lockar dig med tjänsten och företaget?

  • Varför skulle just du passa så bra i denna roll?

  • Vilka av dina erfarenheter och kunskaper kommer du att kunna nyttja i denna roll och på vilket sätt?

  • Vad kan du bidra med i rollen och till företaget? Varför ska de anställa just dig?

Vad ska inte finnas med i ett personligt brev?

Undvik att inkludera personlig information i ditt personliga brev. Exempel på sådan typ av information kan vara hur din familjesituation ser ut. Fokusera i stället på vad som är viktigt för tjänsten. Att du exempelvis har en hund är sällan någonting som påverkar hur väl du lämpar dig för rollen.

Var positiv och visa självförtroende

Ett personligt brev ska vara positivt, visa självförtroende och beskriva hur gärna du vill ha jobbet eller arbeta på företaget. Många tycker att det kan vara svårt att göra reklam för sig själva, men kom ihåg att det personliga brevet är en av få saker arbetsgivaren får se av dig innan en eventuell intervju. Var därför inte blygsam utan framhäv vad som är extra bra med just dig.

Hur långt ska ett personligt brev vara?

Svaret är att du ska hålla dig till max en A4-sida, gärna kortare. Kom ihåg att det inte är längden, utan innehållet, som är avgörande. Många personliga brev är skrivna i löptext, men känn inte att du måste göra exakt så. Exempelvis kan du ställa upp två listor jämte varandra, där du i den ena listar vad arbetsgivaren söker och i den andra vad du kan erbjuda som matchar eftersökta krav i annonsen. Du kan med fördel också dela upp ditt personliga brev i underrubriker. Oavsett hur du lägger upp ditt personliga brev bör du hålla det kort – ta bara med det som är direkt relevant för tjänsten du söker.