Här finner du svaren på de vanligaste frågorna.
För att söka våra deltidsjobb behöver du oftast vara studerande på minst 50% om inte annat anges i annonsen. Har du frågor om en specifik tjänst är du alltid välkommen att kontakta ansvarig rekryterare.
Är du intresserad av att ta dig an ett spännande deltidsjobb? Kul! Spana in våra Lediga deltidsjobb.
Varför inte just du fick jobbet kan naturligtvis bero på en massa olika saker, varav några går att påverka och andra inte. Kravprofilen från kund kan ha ändrats, konkurrenssituationen kan ha varit väldigt hög, processen kan redan ha pågått ett tag så att din ansökan kommit in lite för sent eller så var en annan kandidat bättre kvalificerad för tjänsten helt enkelt.
Här kommer tre snabba för dig som undrar varför du inte fick jobbet:
Har du fortfarande frågor och funderingar rekommenderar vi dig att höra med ansvarig rekryterare i den process du är/var aktiv i.
Klicka dig vidare till vår artikel för dig som sökt flera jobb men inte fått något.
Till våra lediga jobb
Vad roligt att du är intresserad av att göra din praktik på Academic Work.
Med jämna mellanrum tar vi emot praktikanter till våra olika interna avdelningar.
För att undersöka möjligheten till en praktikplats hos oss ber vi att du mailar till: info@academicwork.se
Lycka till!
Vårt mål är att du alltid ska få återkoppling inom 2-3 veckor. Det kan hända att det tar längre tid än så, men då är vår ambition att du ska få en uppdatering så att du vet vad som händer i processen.
Här kan du läsa mer om vår rekryteringsprocess.
Har det gått över 3 veckor utan att du har hört något, kontakta rekryteringsteamet och be om återkoppling. Du hittar mailadressen längst ner i jobbannonsen. Titta först gärna i din spamkorg/skräpkorg, utifall att ett mail från oss har råkat hamna där.
Skulle annonsen vara borttagen kan du alltid höra av dig till oss via chatten på vår webb så hjälper vi dig vidare. Du är självklart även välkommen att kontakta oss via telefon eller mail.
Ditt CV ska vara strukturerat och snabbt ge rekryteraren en överblick av vad du gjort och vad du kan. Dela upp ditt CV i tydliga rubriker som "Arbetslivserfarenhet" och "Utbildning" och se till att allt är uppställt i kronologisk ordning med dina senaste erfarenheter först. Tänk på att läsa igenom ditt CV en extra gång för att undvika onödiga stavfel!
Osäker på om du ska ta med referenser i ditt CV? Eller vilka meriter du ska ha med? För fler tips samt CV-mall, se artikeln skriva CV.
Självklart kan och bör du söka fler jobb samtidigt. Det är hård konkurrens på arbetsmarknaden idag – så det är nästan en förutsättning att söka fler än ett jobb samtidigt. Det visar snarare rekryteraren att du är aktiv, engagerad och verkligen vill ha ett jobb.
Läs mer om hur du kan tänka kring att söka flera jobb samtidigt.
Till våra lediga jobb.
Om du har ansökt med din ifyllda profil kan du uppdatera dina uppgifter via Min profil.
Om du har ansökt med ett bifogat CV kan du dessvärre inte ändra din ansökan i efterhand. Däremot får du gärna maila det uppdaterade CV:t till rekryteringsteamet (du hittar mailadressen längst ner i den aktuella annonsen) och be dem uppdatera din ansökan.
Skulle annonsen vara borttagen, så att du inte hittar mailadressen, är du välkommen att höra av dig till oss via mail eller på telefon 020-37 38 40, så hjälper vi dig hitta rätt kontaktuppgifter.
När du sökt en tjänst ska du genast få en bekräftelse på din ansökan via mail. I bekräftelsemailet hittar du också kortare information kring rekryteringsprocessen och vad som händer härnäst.
Har du inte fått något mail? Titta i din spambox/skräpkorg så att mailet inte hamnat där av misstag.
Du kan också se om din ansökan är mottagen om du går in på Min profil --> Mina Ansökningar.
Vid frågor, vänligen kontakta info@academicwork.se.
Till våra lediga jobb
Ska du på intervju? Grattis! På vår hemsida har vi listat några bra tips inför din intervju samt tagit fram exempel på vanliga intervjufrågor som kan vara bra att tänka igenom. Här är några kortfattade tips:
Och sist men inte minst:
Läs mer under Så förbereder du dig inför intervjun.
Spara jobbannonsen som PDF
Det är alltid bra att gå igenom jobbannonsen en extra gång inför intervjun. När vi har hittat tillräckligt många kandidater till en viss tjänst tar vi ner annonsen från hemsidan. Därför är det bra att spara ner jobbannonsen som PDF i samband med att du söker ett jobb. Detta gör du enkelt genom att klicka på Print i webbläsaren, och spara sidan som en PDF-fil.
Har du varit på intervju och inväntar feedback?
Vårt mål är att du skall få återkoppling inom två veckor efter att du skickat in din ansökan. Blir du uppringd eller har träffat oss på en intervju får du vanligen besked om när du kan förvänta dig återkoppling under samtalet.
Läs mer om Rekryteringsprocessen.
Om du sökt en tjänst där annonsen är borttagen trots att du inte fått återkoppling beror det i de allra flesta fall på att vi fått in ett stort antal ansökningar, men inte hunnit gå igenom dem eller startat selekteringen av ansökningar.
Läs gärna mer om vår rekryteringsprocess.
Vårt mål är att du ska få en uppdatering eller återkoppling inom 2-3 veckor. Har du inte hört något efter tre veckor är du välkommen att kontakta oss via telefon eller mail. Innan du gör det, kika gärna i din spamkorg/skräpkorg utifall att eventuella mail från oss råkat hamna där.
Vi tar inte emot ansökningar via mail. Anledningen är att vi vill säkerställa att alla kandidater får återkoppling och uppdateringar under processens gång, vilket gör att vi behöver ha din ansökan registrerad i vårt system.
Du kan antingen söka med 1) Din profil, i vilken du fyller i de uppgifter du vill ska utgöra ditt CV när du söker jobb hos oss, eller 2) genom att ladda upp ett CV.
I den aktuella jobbannonsen hittar du kontaktuppgifter till det team som är ansvarig för tjänsten. De besvarar gärna dina frågor. Glöm inte att ange annons-ID i ditt mail – även det hittar du i jobbannonsen.
I enstaka fall framgår det inte i annonsen vilket företag tjänsten gäller. Det är då ett önskemål från det rekryterande företaget.
I de allra flesta fall så framgår namnet på det rekryterande företaget i annonsen, om inte så ges mer information vid ett första samtal eller under en intervju.
Om du har några specifika frågor om jobbet är du alltid välkommen att kontakta ansvarig rekryterare. Du hittar mailadressen till höger i annonsen.
Lycka till i jobbsökandet!
Se våra Lediga jobb
Det lönar sig allt som oftast att vara ute i god tid, därför brukar vi rekommendera dig som jobbsökare att skapa en skräddarsydd jobbevakning. Med en jobbevakning får du ett mail när ett jobb som matchar dina önskemål läggs upp i vår jobblista. Du väljer vad du vill bevaka och har möjlighet att göra din jobbevakning så generell eller detaljerad som du vill.
Du kan enkelt stänga av/pausa din jobbevakning via din Min profil -> Jobbevakningar på academicwork.se. Du kan också följa avregistreringslänken längst ner i mailet märkt "Change your subscription settings here".
Till våra lediga jobb.
Our web is not available in English but if there are parts you need help understanding we are happy to help you, contact us at info@academicwork.se or 020-37 38 40. Our phone is open during business hours.
If you are interested in vacant jobs that do not require Swedish, you will find them listed here. Those adverts are written in English. You are welcome to read more on our page international and English speaking applicants.
If you or your company are looking for new colleagues, fill in your contact details on our Contact page for companies and we will get back to you as soon as possible.
Du behöver inte fylla i dina tidigare erfarenheter i Din profil för att kunna söka en av våra tjänster. Istället kan du välja att ansöka med ett bifogat CV.
Om du vill att ditt CV ska vara sökbart, det vill säga att våra rekryterare ska kunna matcha dig mot våra tjänster och kontakta dig för jobberbjudanden, rekommenderar vi dig däremot att fylla i så mycket som möjligt i Din profil.
Om du vill få mail direkt när en ny tjänst blivit publicerad rekommenderar vi dig att sätta upp en jobbevakning. Du väljer själv vilka yrkesområden eller tjänster du vill prenumerera på och i vilken region. Jobbevakningen kan vara bred såväl som smal. Ju bredare desto fler mail får du och tvärtom.
Är du heltidskonsult kan du läsa mer om allt som rör din anställning (lönespecifikation, sjukintyg, förmåner etc) på konsultportalen Mybenefit som du når via Min profil --> Min anställning.
För att kunna söka ett av våra lediga jobb måste du skapa ett konto. Klicka på 'Logga in' i högra hörnet på startsidan, välj 'Skapa konto' och registrera dig på det sätt som passar dig.
När du har skapat ett konto är du redo att söka ett av våra jobb. Du kan välja om du vill ansöka med Din profil eller med ett bifogat CV. Vi rekommenderar dig att fylla i så mycket möjligt under Din profil, eftersom du då också blir sökbar bland våra rekryterare. Det innebär att du kan komma att bli kontaktad för ett jobberbjudande. Läs gärna om våra bästa CV-tips och ladda ner vår CV-mall.
När du laddar upp ett CV i vårt nya ansökningsflöde överförs uppgifterna automatiskt till din profil. Det innebär att du samtidigt bli sökbar för våra rekryterare, utan att själv behöva fylla i dina uppgifter i profilen.
Om du vill stänga av/pausa din jobbevakning kan du göra genom att följa länken längst ner i ett av våra bevakningsmail.
Vill du inte längre få utskick om karriärevent eller delta i undersökningar kan du reglera detta via Min profil
-> Inställningar.
Läs mer om hur du på bästa sätt skapar en jobbevakning. Du väljer själv vad du vill bevaka och har möjlighet att göra din jobbevakning så generell eller detaljerad som du vill.
Till våra lediga jobb.
Ja, det går bra att söka våra lediga jobb oavsett var du bor, men för att bli anställd krävs det att du har tillstånd/rätt att arbeta i Sverige.
Följ länken till Migrationsverket för närmare information.
English version
Can I apply for a job even if I don't live in Sweden?
Yes, you are welcome to apply for our vacant positions even if you don't live in Sweden, but to be employed you must have a permit/right to work in Sweden.
Follow the link to the Swedish Migration Agency for more information.
Skulle inget av ovanstående hjälpa får du gärna kontakta oss på vår webb så hjälper vi dig därifrån. Det går också bra att kontakta oss via telefon på 08-562 448 00 eller maila oss på info@academicwork.se.
Om du varit i kontakt med oss tidigare kan det vara så att du redan har ett konto hos oss. Det går därför inte att registrera ett nytt lösenord på samma mailadress.
Har du glömt ditt lösenord för din registrerade epostadress? Klicka på "Glömt lösenord?" på inloggningssidan. Du kommer då få ett mail med ett tillfälligt lösenord.
Vet du med säkerhet att du inte har ett konto registrerat hos Academic Work är ett bra tips att byta webbläsare (vår webb fungerar bäst i Chrome) och testa igen.
Du kan även ringa oss på 08-562 448 00 eller maila oss på info@academicwork.se, så hjälper vi dig. Öppettiderna för vår telefon hittar du på academicwork.se/kontakt.
Om du inte kommer ihåg ditt lösenord kan du klicka på "Glömt lösenord?" i det nedre högra hörnet i inloggningsrutan. Om du fyller i din mailadress skickas ett mail till dig med ett tillfälligt lösenord. Kika gärna i skräpposten om du inte hittar det.
Om du inte får något mail kan du testa att byta webbläsare, vår webb fungerar bäst i Google Chrome.
Du är även välkommen att kontakta oss via telefon på 08-562 448 00 eller genom att maila info@academicwork.se.
Vill du byta lösenord?
Du som är inloggad på ditt konto kan välja att byta lösenord. Klicka på "Inställningar" i vänstra sidomenyn. Fyll därefter i ditt nya lösenord under "Kontoinställningar" och klicka på "Spara".
I samband med att du signerade ditt anställningsavtal tillsammans med din konsultchef fick du en digital kopia med dig. Har du tappat bort ditt anställningsavtal eller vill ha en extra kopia?
Hör av dig till din konsultchef (eller info@academicwork.se och uppge vem din närmsta chef är) så hjälper vi dig att få en kopia på ditt avtal så snart som möjligt.
Annan information om din anställning hittar du under fliken "Min anställning" på din profil.
Deltidskonsult
Är du deltidskonsult skickas din lönespecifikation ut via mail 5-10 dagar innan lönen betalas ut.
Kontakta din konsultchef om du inte fått ett mail 4 dagar före utbetalning (lönen betalas ut den 25:e varje månad eller föregående vardag om 25:e ligger på en helg).
Titta gärna i spamkorgen/skräpkorgen så att mailet inte hamnat där av misstag.
Heltidskonsult
Är du heltidskonsult hos oss publiceras din lönespecifikation varje månad i konsultportalen Mybenefit, som du når om du loggar in på www.academicwork.se -> Min profil -> Min Anställning -> Lön & villkor. Inne på Mybenefit kan du se din lönespecifikation under My Payslip.
Ett mail påminner dig när den finns att läsa.
På Mybenefit kan du även ladda ner och se tidigare lönespecifikationer.
Vid frågor, kontakta i första hand din konsultchef. Du kan även kontakta oss via info@academicwork.se
För att nyttja ditt friskvårdsbidrag gör du dina köp via friskvårdsportalen Epassi, som du når via Mybenefit. Du loggar in på din profil på Mybenefit och klickar dig vidare till Epassi under dina förmåner. Om du inte har tillgång till Mybenefit men är berättigad friskvårdsbidrag, vänligen kontakta din konsultchef.
Vilka aktiviteter räknas som friskvård?
Vänligen besök Skatteverkets för information om vilka friskvårdsaktiviteter och träningsformer som omfattas av friskvårdsbidraget.
Om du är heltidskonsult på Academic Work har vi samlat dina förmåner i en förmånsportal som kallas Mybenefit. Här kan du hitta allt från din lönespecifikation till vilka förmåner du kan ta del av. För en sammanställning av vad du hittar på Mybenefit, kan du också logga in på din profil och besöka Semester & förmåner.
För att logga in på Mybenefit krävs det att du är berättigad tillgång samt har fått inloggningsuppgifter via mail. Detta gäller för dig som är heltidskonsult hos oss. Upplever du problem med Mybenefit-portalen, vänligen kontakta din konsultchef.
Vid sjukdom: Meddela alltid din konsultchef samt arbetsledare på företaget du arbetar på så snart du kan.
Om du är anställd som konsult i någon av våra studentpooler kontaktar du istället bemanningsservicen så kan de hjälpa dig att meddela kundföretaget och din konsultchef.
Bemanningsservice – kontakt och öppettider
Observera att det förekommer tillfällen då öppettiderna kan variera något.
Stockholm Syd:
Tel: 08-56246767
Öppet: mån–fre 07–17 (lunchstängt 12–13)
Stockholm Nord:
Tel: 08-56244890
Öppet: mån–fre 07–18, lör–sön 07–13
Stockholm Väst:
Tel: 08-12052261
Öppet: mån–fre 07–16 (lunchstängt 12–13)
Stockholm Öst:
Tel: +46812855111
Öppet: mån–fre 07–17 (lunchstängt 12–13)
Malmö:
Tel: 040-254440
Öppet: mån–fre 07–17 (lunchstängt 12–13), sön 16–20
Göteborg:
Tel: 031-3397309
Öppet: mån–fre 07.30–16 (lunchstängt 12–13)
Linköping:
Tel: 013-244117
Öppet: mån–fre 07–17 (lunchstängt 12–13)
Örebro:
Tel: 019-7618727
Öppet: mån–fre 07–17 (lunchstängt 12–13)
Din period för sjukfrånvaro börjar i regel gälla från och med att sjukanmälan kommit in till oss. I samband med att du återgår i tjänst, dock senast den sista dagen i månaden, ska du även skicka en skriftlig sjukförsäkran till din konsultchef. Denna blankett hittar du genom att logga in på din profil på www.academicwork.se och besöka Min anställning > Lön & villkor.
Din konsultchef ansvarar för att lägga in dina sjukdagar i din tidrapport.
Att du informerar oss om du, av någon anledning, inte kan arbeta på ditt uppdrag som planerat är viktigt av flera anledningar. Bland annat för att din ersättning ska bli korrekt och för att vi som arbetsgivare ska kunna fullgöra vårt ansvar i att stötta dig vid exempelvis sjukrelaterad frånvaro.
Samtliga våra tjänster omfattas av kollektivavtal vilket ger dig avtalsenliga villkor gällande semester, lön, pension, sjukfrånvaro etc. Exakt vilka förmåner du omfattas av beror på din anställningsform.
Vad är Workplan?
Workplan hjälper dig och oss att planera och schemalägga dina arbetspass på det företag du arbetar. Är det aktuellt för dig att använda Workplan, är detta något som din konsultchef introducerar dig till.
Var hittar jag Workplan?
Logga in på din profil på www.academicwork.se. Klicka på "Min profil" i vänstra sidomenyn och sedan "Workplan". Om du har problem med att få tillgång till Workplan, vänligen kontakta antingen Bemanningservice eller din konsultchef.
Som konsult på Academic Work regleras din anställning av ett kollektivavtal. Kollektivavtalet styr bland annat hur din lönemodell ser ut samt vilken ersättning som betalas ut för obekväm arbetstid (OB) och övertidsarbete (ÖT). Logga in på din profil och besök "Min anställning" -> "Lön & villkor" för att hitta mer information om hur just din lönemodell ser ut.
Med obekväm arbetstid (OB) menas arbete som är schemalagt på annan tid än vardagar (07:00–18:00). Särskild ersättning utgår enligt det kollektivavtal du omfattas av. Har du frågor gällande OB är du välkommen att kontakta din konsultchef.
För övertid tillämpas de regler som finns på kundföretaget och för att övertidsersättning ska utgå ska övertiden vara beordrad i förhand eller godkänd i efterhand av din arbetsledare hos kundföretaget. När du tidrapporterar anger du vem på din arbetsplats som godkänt tiden. Saknas överenskomna regler om övertid på kundföretaget gäller reglerna i vårt kollektivavtal. Fråga gärna din konsultchef om du är osäker på vad som gäller för ditt specifika uppdrag.
Du som konsult tidrapporterar genom att logga in på din profil på Academic Work. Du kan antingen gå direkt till tidrapportering från sidan "Min profil" genom att klicka på "Tidrapportering", eller gå till fliken "Tidrapportering" i sidomenyn.
Råkade du lägga in fel tid? Gå in på den aktuella tiden, ändra tid/datum och välj "Uppdatera". Om du vill radera hela passet, välj ”Radera”.
Du behöver rapportera dina tider senast den sista varje månad för att säkerställa att du får med månadens timmar på kommande lön. Rapporterar du dina timmar senare, när löneunderlaget redan gått iväg, får du självklart en extra utbetalning – men då kan den komma senare.
Har du frågor eller problem med din tidrapportering är du varmt välkommen att höra av dig till din konsultchef på Academic Work eller kontakta oss via telefon eller mail.
För att se exakt antal kvarstående semesterdagar rekommenderar vi att du först och främst tittar i din lönespecifikation, som du hittar när du loggar in på konsultportalen Mybenefit. Antalet kvarstående semesterdagar står angivet längst ner i lönespecifikationen. För mer information kan du också logga in på din profil och besöka Semester & förmåner. Observera att detta endast gäller om du är anställd på heltid hos oss.
Vad händer med min semester om jag slutar?
Om din anställning på Academic Work upphör betalas innestående semesterersättning ut kort efter din sista löneutbetalning. Observera att detta endast gäller om du är anställd på heltid. Om du är anställd på deltid betalas semesterersättning ut löpande/per arbetad timme.
Om du blir sjuk ska du meddela din konsultchef så snart som möjligt, via telefon eller mail.
När du känner dig frisk och återgår i tjänst (alt. om det är sista dagen i månaden), behöver du fylla i blanketten "Sjukförsäkran" och maila till din konsultchef på Academic Work.
Du hittar sjukförsäkringsblanketten om du loggar in på Mina sidor -> Min Anställning och klickar dig vidare till konsultportalen.
Du kan även Ladda ner sjukförsäkringsblanketten här!
Vid frågor kontakta din konsultchef.
För att logga in på Mybenefit krävs det att du är berättigad tillgång samt har fått inloggningsuppgifter via mail. Ditt Mybenefit-konto är registrerat på samma mailadress som du använde när du registrerade din profil på Academic Work. Om du upplever problem med att logga in på Mybenefit ska du kontakta din närmaste konsultchef, för vidare guidning och stöd.
Har du frågor om din anställning, uppsägning eller uppsägningstid – kontakta din konsultchef så hjälper hen dig.
Under "Mina sidor" -> "Min anställning" på academicwork.se samt i konsultportalen Mybenefit hittar du de dokument du behöver när du är anställd hos oss.
Ersättning för resor i tjänst regleras i ditt kollektivavtal. Logga in på din profil och besök Lön & villkor för mer information om vad som gäller för just dig. Där hittar du även blanketter för traktamentesräkning, körjournal och kvittoredovisning samt vår resepolicy som ska följas för samtliga resor i tjänst.
Din lön betalas ut den 25:e varje månad, alternativt föregående vardag om 25:e ligger på en helgdag.
Vill du ha ett arbetsgivarbetyg eller intyg på din anställning – vänligen kontakta din konsultchef.
Var det länge sedan du arbetade för oss och är du osäker på om din konsultchef arbetar kvar? Kontakta oss via info@academicwork.se och meddela att du behöver ett betyg/intyg samt vem som var din konsultchef.
Om du är anställd på deltid och har en annan huvudsaklig sysselsättning vid sidan om din anställning, exempelvis studier, ska du terminsvis registrera ett intyg genom att ladda upp det på din profil.
Kontakta ditt lärosäte för mer information om hur du får ut ett studieintyg.
Du hittar sjukförsäkringsblanketten om du loggar in på Min profil -> Min Anställning och klickar dig vidare till konsultportalen Mybenefit.
Du kan även ladda ner sjukförsäkringsblanketten genom att klicka på länken nedan:
Ladda ner sjukförsäkringsblankett
Din ifyllda sjukförsäkringsblankett skickas därefter via e-post till din konsultchef på Academic Work efter sjukperiodens slut, dock senast vid månadsskiftet.
Vid frågor kontakta din konsultchef.
Enligt lagen om sjuklön har du rätt till ersättning från och med dag 2 i din frånvaroperiod (med undantag för tillfälliga regler från regeringen).
För exakt information om ersättningsnivåer, logga in på din profil och klicka på "Min anställning" -> "Lön & villkor".
Vad är konsultwebben?
Konsultwebben finns till för att ge dig en tydlighet genom information om din anställning på Academic Work. Du kan bland annat läsa mer om vad det innebär att vara anställd som konsult, vad som gäller kring lön, semester, pension och andra villkor. Inför att du eventuellt avslutar din anställning får du också upp information kring vad som är bra att tänka på inför din sista arbetsdag. Vår förhoppning är du kan få svar på de flesta av dina frågor genom att läsa på konsultwebben.
Var hittar jag konsultwebben?
Konsultwebben når du under min anställning när du loggar in på din på profil.
Om du önskar vara ledig måste din konsultchef godkänna en skriftlig ansökan, i detta fall om semester. Vi rekommenderar även att du pratar med din arbetsledare på kundföretaget för att säkerställa att det är lämpligt och möjligt för dig att vara ledig under den önskade perioden. Logga in på din profil och klicka på "Min anställning" -> "Semester & förmåner" för att hitta blanketten för ansökan om ledighet.
Om du önskar vara föräldraledig tar du först och främst kontakt med din konsultchef och lämnar därefter in en skriftlig ansökan som behövs för att kunna godkänna din föräldraledighet. Blanketten för ansökan om föräldraledighet hittar du under "Semester & förmåner" när du loggar in på din profil.
Har du varit sjuk i mer än 7 dagar behöver du från den 8:e kalenderdagen styrka din sjukdom med ett läkarintyg. Läkarintyget ska skickas till din konsultchef på den 8:e sjukdagen.
Intyget är en förutsättning för att du som anställd fortsatt ska få sjuklön. Om särskilda skäl föreligger har Academic Work även rätt att begära ett läkarintyg från första sjukdagen, ett så kallat "förstadagsintyg".
Ett läkarintyg får du av din läkare. Har du frågor kring läkarintyg rekommenderar vi dig att vända dig till din läkare/vårdcentral.
Om din tidrapport är låst beror det troligtvis på att din konsultchef börjat rapportera ditt löneunderlag för månaden. Om du har timmar kvar att rapportera - kontakta din konsultchef så snart som möjligt så hjälper hon/han dig låsa upp rapporten.
Försök att rapportera dina tider senast den sista varje månad för att säkerställa att du får med månadens timmar på kommande lön. Kommer du in med dina timmar senare, när löneunderlaget redan gått iväg, får du självklart en extra utbetalning – men då kan den komma senare.
Kontakta din konsultchef för alla övriga frågor eller problem kring tidrapportering.
Kontakt för allmänna frågor.
Om du önskar vara ledig måste din konsultchef godkänna en skriftlig ansökan, i detta fall om tjänstledighet. Logga in på din profil, klicka på "Min anställning" i vänstra sidomenyn och sedan "Semester & förmåner". Där hittar du blanketten för ansökan om tjänstledighet.
Om du nyligen har påbörjat ditt uppdrag kan det vara så att uppdraget inte hunnit registreras på din profil på academicwork.se. Hör av dig till din konsultchef så hjälper hen dig att lägga in uppdraget så snart som möjligt.
Tidrapportera kan du göra när du är inloggad på din profil på Academic Work. Du kan antingen gå direkt till tidrapportering från sidan 'Min profil' genom att klicka på 'Tidrapportering' eller gå till fliken markerat 'Tidrapportering' i sidomenyn.
Har du andra frågor får du gärna kontakta oss via telefon eller mail.
Våra priser beror helt på hur ditt behov ser ut. Vill du veta mer och önskar hjälp med att identifiera just ert behov? Tveka inte att kontakta oss, så hjälper vi dig så snart som möjligt.
Nyfiken på våra rekryterings- och bemanningslösningar? Läs mer om vårt erbjudande.
Academic Work hjälper dig hitta rätt person till rätt plats, vid rätt tillfälle. Vi rekryterar och hyr ut studenter och akademiker i början av karriären – young professionals.
Bemanning är ett samlingsnamn för att hyra personal och kompetens. Rätt tillfälle att hyra in en konsult kan vara vid en arbetstopp, organisationsförändring, anställningsstopp eller vid vikariebehov. Vi hjälper dig också med rekrytering när ditt behov är mer långsiktigt. Vi driver då rekryteringsprocessen, från kravprofil, hela vägen fram till anställning.
Läs mer om skillnaden mellan bemanning och rekrytering...
Vi berättar gärna mer om hur vi kan hjälpa er utifrån det behov ni har. Läs mer om vårt erbjudande eller hör av dig till oss via vår Kontakt för företag.
Vi kan hjälpa dig som kund med rekrytering. Rekrytering passar när ditt behov av personal är långsiktigt. Vi hjälper dig då att hitta den resurs ni söker, som sedan anställs av er som arbetsgivare.
Våra kunniga rekryterare är experter inom sina respektive affärsområden och hjälper dig genom hela rekryteringsprocessen. Vi garanterar en kvalitetssäkrad process som ger dig trygghet att rätt person för tjänsten presenteras.
Skillnaden mellan bemanning och rekrytering?
Vid en rekrytering avser det rekryterande företaget att anställa sin resurs. Ibland finns dock inte den möjligheten och då kan bemanning vara ett alternativ, eftersom du hyr in personal/kompetens.
Läs mer om skillnaden mellan bemanning och rekrytering.
Läs mer om vårt erbjudande eller besök vår kontakt för företag.
Tillgången till vårt stora nätverk och vår kompetens om young professionals
Vi är experter på målgruppen young professionals, studenter och akademiker i början av sina karriärer. Vi vet vad de drivs av och hur vi ska komma i kontakt med kandidater som är intressanta för ert företag. Varje år genomför vi YPAI, en undersökning som syftar till att kartlägga vad som tilltalar och attraherar young professionals vid valet av arbetsgivare.
Vi är ett av Sveriges största rekryterings- och bemanningsföretag
Sedan 1998 har vi växt från en verksamhet i ett litet pannrum till att bli ett av Sveriges största bemannings- och rekryteringsföretag inom tjänstemannasektorn, ett kvitto på att vi gör ett bra jobb för både våra kunder och kandidater.
Vi brinner för att hjälpa företag växa och utvecklas. Vi är stolta över att vi sedan starten 1998 har hjälpt fler än 170 000 young professionals ut i karriären, och på samma gång hjälpt våra kunder med lika många nya kollegor.
Evidensbaserad rekrytering
Vi tillämpar en evidensbaserad rekryteringsprocess med hög validitet. Ni har dessutom alltid ett dedikerat och specialiserat team beståendes av rekryterare och AM till hands genom hela processen, som säkerställer att ni får rätt person på rätt plats.
Erbjuder lösningar på kompetensbristen
Vi brinner för att hjälpa företag att växa och young professionals att utvecklas. I de fall en rekryteringsprocess inte räcker till kan vi bygga kompetensen arbetsmarknaden behöver tack vare Academic Work Academy. Sedan starten 2015 har fler än 3 500 personer examinerats och fått en ny karriär som exempelvis programmerare, automationsingenjörer, och arbetsledare inom bygg och anläggning.
Har du fler frågor eller undrar hur vi kan hjälpa just ditt företag? Kontakta oss eller läs mer om vårt erbjudande här!
Bemanning är ett samlingsnamn för att hyra personal och kompetens. Bemanning är en bra lösning om ert behov är av kortare karaktär eller när ni inte vet om behovet kommer kvarstå efter en period.
Vill du veta mer om hur bemanning fungerar och vilka fördelar som finns med att hyra in personal via Academic Work?
Skillnaden mellan bemanning och rekrytering?
Läs mer om skillnaden mellan bemanning och rekrytering.
Vill du höra mer om hur vi kan hjälpa er som företag? Kontakt för företag
Du som kund behöver inte godkänna dina konsulters arbetade timmar då konsultchefen ansvarar för rapportering och underlag. Logga in på din profil på Academic Work och vidare till 'Rapporterade timmar' för att se samtliga tidsrapporter.
Har du som företag frågor? Hör av dig till din kontaktperson på Academic Work eller ring oss på: 08-562 448 00
Din kontaktperson på Academic Work kommer att aktivera ditt konto åt dig. När ditt konto är aktiverat får du ett mail med dina inloggningsuppgifter.
Har du inte hört något i samband med att uppdraget startar eller har problem med inloggningen? Tveka inte att höra av dig till din kontaktperson på Academic Work.
Du kan även kontakta oss via vår växel: 08-562 448 00
Young professionals – studenter och akademiker i början av karriären – är vår nisch, vårt expertområde och en målgrupp vi tror på. Du behöver inte nödvändigtvis vara ung i ålder för att räknas som young professional, hos oss är det tiden i arbetslivet (0-5 års erfarenhet) som avgör om du är en young professional eller inte.
Läs gärna mer om vår nisch och roll som Home of the young professionals.
Kontakta oss på det sätt som passar dig, så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig eller hänvisa dig vidare.
Hitta till oss
Ska du på intervju hos oss eller besöka oss i ett annat ärende? Hitta till våra kontor
Jobbsökande och har en fråga?
Är du jobbsökande och undrar hur rekryteringsprocessen ser ut, hur det är att vara konsult eller hur du ska tänka när du söker jobb?
Företag och har frågor om fakturering?
Fakturaadresser & Organisationsnummer
Upplever du att du har utsatts för diskriminering i någon av våra bemannings- eller rekryteringsprocesser, vänligen kontakta ansvarig för diskrimineringsfrågor. Är du konsult ber vi dig att i första hand ta kontakt med din konsultchef.
Vi startade Academic Work Academy 2015 för att utmana den traditionella synen på utbildning och rekrytering. Med grunden för Academy-konceptet i Accelerated Learning erbjuder vi snabba karriärskiften och gör det möjligt för organisationer att växa med kollegor som besitter eftertraktade färdigheter. Utbildningarna baseras på utbildningsformen Accelerated learning.
Accelerated learning baseras på aktuell hjärnforskning och innebär praktiskt lärande med högt tempo, samarbeten i team och outtröttlig feedbackdialog. Metoden tar sin början i en utmanande rekryteringsprocess som lägger vikt på vad personer kan göra imorgon, inte vad de gjorde igår. Utbildningen drivs sedan i så kallat bootcamp-format på heltid, vanligtvis under tre intensiva månader i våra lokaler i Stockholm.
Efter 12 veckors intensivutbildning inom affärsområdena IT, ekonomi eller teknik tillsvidareanställs konsulterna av Academic Work och jobbar på uppdrag hos olika kundföretag.
Idag har Academic Work Academy utexaminerat över 3 500 konsulter i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland och Schweiz. Vill du också bli konsult via Academy? Läs mer om aktuella program här eller hör av dig direkt till academy@academicwork.se.
Academic Work startades en grupp nära vänner som hade en idé om att matcha studenter med företag. Atmosfären i den lilla källaren där de först satt var en mix av målmedvetenhet, fokus, samarbete, svett och tårar. Men framförallt skrattades det. Den där speciella atmosfären har aldrig lämnat Academic Work. Vi tror fortfarande på att kunna ha roligt i teamet, få rätt hjälp av varandra och att tävla på ett positivt sätt. Det är de viktigaste delarna av vad Academic Work verkligen är.
Läs gärna mer om våra karriärmöjligheter, avdelningar och vår kultur om du är nyfiken på oss som arbetsgivare!
2007 öppnade Academic Work sitt första kontor utomlands. Idag är vi etablerade i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland och den tyskaoch fransktalande delen av Schweiz. Läs gärna mer om oss internationellt!
I Sverige har vi 14 kontor, från Malmö i söder till Umeå i norr.
Hitta till våra kontor i Sverige
Vill du komma i kontakt med någon på våra kontor? Vi hjälper dig, hör av dig till info@academicwork.se eller ring 08-562 448 00.
Företag och nyfiken på Academic Work? Kontakta oss gärna!
Vad roligt att du är intresserad av att jobba internt hos oss på Academic Work!
Läs gärna mer om våra lediga tjänster internt eller besök vår karriärsajt och läs mer om en karriär hos oss.
Vill du veta mer om Academic Work? Välkommen att läsa mer om oss eller kontakta oss så berättar vi mer.
Vad roligt att du är intresserad av att jobba på något av Academic Works kontor.
Läs gärna mer om våra karriärvägar, avdelningar och kultur om du är nyfiken på oss som arbetsgivare!
Se våra Lediga jobb internt och vilka roller vi rekryterar till just nu.