Northvolt grundades 2016 och är ett av de yngsta och snabbast växande företagen på YPAI 2020:s lista över mest attraktiva arbetsgivare. Den svenska tillverkaren av gröna batterier står inför en unik utmaning – hur ska de hitta rätt kombination av unga och mer erfarna talanger för att fortsätta sin framgångsresa?
Northvolts position som en av de främsta aktörerna i kampen mot klimatförändringarna är ett unikt säljargument som tilltalar young professionals både i och utanför Sverige.
– Vi är ett företag som verkligen drivs av våra värderingar. Anledningen till varför vi existerar är väldigt tydlig för alla som jobbar här – vi kämpar mot klimatförändringarna. Vi bidrar till omläggningen av hela bilindustrin, och alla som kommer till oss drivs av en genuin önskan om att förändra samhället.
– Young professionals som kommer till oss förväntar sig stora utvecklingsmöjligheter och att göra snabba framsteg. De vill vara involverade från första början och ta stort ansvar, säger Katarina Borstedt.
– Vi letar efter personer som inte är rädda för det faktum att vi fortfarande är i en uppbyggnadsfas, som är beredda att kavla upp ärmarna och köra på. Vårt otroligt tydliga mål som påverkar allting vi gör, i kombination med vår spännande tillväxtresa, är vår viktigaste pitch till young professionals.
För att säkerställa att Northvolt lever upp till det löftet tar de seniora ledarna, som är rekryterade från hela världen, en ledande roll i att skapa ett arbetsklimat att trivas och utvecklas i.
– Cheferna har en central roll. De måste vara närvarande – när du arbetar för oss är det viktigt att du har en chef som förstår vad du behöver och som kan stötta dig. Vi vill behålla känslan av att vara ett startup-företag.
Vilka likheter och skillnader finns när det kommer till att attrahera young professionals? YPAI 2020 International baseras på insikter från över 16,000 respondenter och jämför resultaten från sex länder. Ta del av vilka faktorer som är viktiga för morgondagens talanger vid valet av arbetsgivare – och vilka faktorer som gör att du kan bli exkluderad.
Northvolt väljer en annorlunda väg när det kommer till att hitta young professionals – någonting som kanske är förståeligt för ett startup-företag som vill sticka ut ur mängden.
– Vi deltar inte på jobbmässor eller den typen av tillställningar, även om vi kanske kommer göra det i framtiden. Istället väljer vi att prata om våra ambitioner och värderingar i olika forum. Under sommaren har vi ett internship-program, som våra chefer är med och bidrar med input till. För de praktikanter som rekryteras till programmet erbjuder vi en gedigen onboarding-process och ett buddy-system, så att de känner sig involverade även om den direkta chefen är på semester, förklarar Katarina.
Oavsett om de kandidater som söker jobb hos Northvolt blir anställda eller inte, tror Katarina att själva rekryteringsprocessen är en viktig del i att sprida ordet om Northvolt.
– Ibland träffar vi kandidater under våra intervjuer som är helt perfekta för oss, bara inte just nu. Vi vill att personer som är med i våra rekryteringsprocesser ska förstå exakt hur mycket vi drivs av våra värderingar. De ska känna sig superexalterade över möjligheten att jobba med oss.
Utöver det har företaget förstått värdet av att ha bra ambassadörer, och genom sitt summer internship-program kan de marknadsföra Northvolt för young professionals som är påväg ut i arbetslivet.
På Northvolt har man breddat sina horisonter och rekryterar experter från hela världen, vilket bidrar till mångfald – någonting som young professionals värderar högt enligt YPAI 2020.
För att växa och utvecklas som företag eller organisation är det viktigt att attrahera morgondagens talanger – young professionals. Northvolt gör många saker rätt när det kommer till att attrahera den här målgruppen, och deras arbete kan med fördel inspirera andra företag.
Resultatet i årets undersökning är uppdelat i fyra rapporter med skilda fokusområden. Ladda ner rapporterna i takt med att de släpps och låt dem guida dig och din organisation i att bli en än mer attraktiv arbetsgivare.