My profile
My profile
Academyexpand_more
För karriärbytareexpand_more
För företagexpand_more
För jobbsökandeexpand_more
För företagexpand_more
Hitta rätt medarbetareexpand_more
Bygg nödvändig kompetensexpand_more
Stärk er attraktivitet som arbetsgivareexpand_more
Varför välja Academic Work?expand_more
Guider och artiklarexpand_more
Om ossexpand_more
Kontaktexpand_more
Hero image

Så skapar Northvolt en arbetsmiljö som young professionals trivs och utvecklas i

YPAI 2020 Case Study

Northvolt grundades 2016 och är ett av de yngsta och snabbast växande företagen på YPAI 2020:s lista över mest attraktiva arbetsgivare. Den svenska tillverkaren av gröna batterier står inför en unik utmaning – hur ska de hitta rätt kombination av unga och mer erfarna talanger för att fortsätta sin framgångsresa?

Contact for business

Nycklar:

  • Young professionals vill utvecklas snabbt
  • Som ledare har du en viktig och praktisk roll i deras utveckling
  • Att tro på företagets mission är en stark drivkraft vid rekryteringar

Ett företag som drivs av sina värderingar

Många av företagen som finns med på YPAI 2020:s lista över mest attraktiva arbetsgivare har byggt upp sina arbetsgivarvarumärken under lång tid. Med enbart 4 år på kartan är Northvolt ett undantag.

Northvolt grundades 2016 med målet att utveckla världens mest miljövänliga batteri. Idag hittar du dem på 11e plats på YPAIs lista över de 100 mest attraktiva arbetsgivarna – en indikation på att young professionals tror på både företagets mission och hur de ska uppnå den.

– För att bygga upp vår organisation behöver vi hitta både seniora experter och unga talanger. Vi headhuntar de absolut bästa personerna i världen för att få den seniora kompetens vi behöver, och kombinerar deras kunskap med den från young professionals. De flesta har en teknisk bakgrund eller är ingenjörer, men för att fortsätta utvecklas behöver vi även de bästa inköparna, styrekonomerna, säljarna samt cheferna inom HR och juridik, säger Katarina Borstedt, Director of Growth på Northvolt.

Northvolts position som en av de främsta aktörerna i kampen mot klimatförändringarna är ett unikt säljargument som tilltalar young professionals både i och utanför Sverige.

– Vi är ett företag som verkligen drivs av våra värderingar. Anledningen till varför vi existerar är väldigt tydlig för alla som jobbar här – vi kämpar mot klimatförändringarna. Vi bidrar till omläggningen av hela bilindustrin, och alla som kommer till oss drivs av en genuin önskan om att förändra samhället.

Närvarande chefer som stöttar medarbetarna

Resultatet från YPAI 2020 visar att nästan 50 procent av young professionals i Sverige letar efter bra utvecklingsmöjligheter. Enligt Northvolts erfarenhet vill de vara med och göra skillnad för klimatet – så fort som möjligt.

– Young professionals som kommer till oss förväntar sig stora utvecklingsmöjligheter och att göra snabba framsteg. De vill vara involverade från första början och ta stort ansvar, säger Katarina Borstedt.

– Vi letar efter personer som inte är rädda för det faktum att vi fortfarande är i en uppbyggnadsfas, som är beredda att kavla upp ärmarna och köra på. Vårt otroligt tydliga mål som påverkar allting vi gör, i kombination med vår spännande tillväxtresa, är vår viktigaste pitch till young professionals.

För att säkerställa att Northvolt lever upp till det löftet tar de seniora ledarna, som är rekryterade från hela världen, en ledande roll i att skapa ett arbetsklimat att trivas och utvecklas i.

– Cheferna har en central roll. De måste vara närvarande – när du arbetar för oss är det viktigt att du har en chef som förstår vad du behöver och som kan stötta dig. Vi vill behålla känslan av att vara ett startup-företag.

Vilka likheter och skillnader finns när det kommer till att attrahera young professionals? YPAI 2020 International baseras på insikter från över 16,000 respondenter och jämför resultaten från sex länder. Ta del av vilka faktorer som är viktiga för morgondagens talanger vid valet av arbetsgivare – och vilka faktorer som gör att du kan bli exkluderad.

Internship-program för studenter

Northvolt väljer en annorlunda väg när det kommer till att hitta young professionals – någonting som kanske är förståeligt för ett startup-företag som vill sticka ut ur mängden.

– Vi deltar inte på jobbmässor eller den typen av tillställningar, även om vi kanske kommer göra det i framtiden. Istället väljer vi att prata om våra ambitioner och värderingar i olika forum. Under sommaren har vi ett internship-program, som våra chefer är med och bidrar med input till. För de praktikanter som rekryteras till programmet erbjuder vi en gedigen onboarding-process och ett buddy-system, så att de känner sig involverade även om den direkta chefen är på semester, förklarar Katarina.

Oavsett om de kandidater som söker jobb hos Northvolt blir anställda eller inte, tror Katarina att själva rekryteringsprocessen är en viktig del i att sprida ordet om Northvolt.

– Ibland träffar vi kandidater under våra intervjuer som är helt perfekta för oss, bara inte just nu. Vi vill att personer som är med i våra rekryteringsprocesser ska förstå exakt hur mycket vi drivs av våra värderingar. De ska känna sig superexalterade över möjligheten att jobba med oss.

Academic Works reflektion

Young professionals är en målgrupp som vill vara med och bidra till någonting meningsfullt i sitt arbete. De senaste två åren har vi dessutom sett ett ökat engagemang när det kommer till klimatfrågan. Northvolt har en tydlig mission och starka värderingar, som de kommunicerar till young professionals genom sociala medier.

Utöver det har företaget förstått värdet av att ha bra ambassadörer, och genom sitt summer internship-program kan de marknadsföra Northvolt för young professionals som är påväg ut i arbetslivet.

På Northvolt har man breddat sina horisonter och rekryterar experter från hela världen, vilket bidrar till mångfald – någonting som young professionals värderar högt enligt YPAI 2020.

För att växa och utvecklas som företag eller organisation är det viktigt att attrahera morgondagens talanger – young professionals. Northvolt gör många saker rätt när det kommer till att attrahera den här målgruppen, och deras arbete kan med fördel inspirera andra företag.

Om Northvolt

  • Grundades 2016, med målet att tillverka världens mest miljövänliga batterier.
  • Företaget har över 1 000 anställda från 71 olika nationaliteter.
  • Har som mål att battericeller ska innehålla 50% återvunnet material 2030.
  • Erbjuder studenter att delta i deras summer internship-program.
  • Arbetar tillsammans med Skellefteå kommun för att skapa fler arbetstillfällen.

Ladda ner rapporterna från YPAI 2020

Resultatet i årets undersökning är uppdelat i fyra rapporter med skilda fokusområden. Ladda ner rapporterna i takt med att de släpps och låt dem guida dig och din organisation i att bli en än mer attraktiv arbetsgivare.