IT-bolag ligger fortsatt i topp när Sveriges studenter och akademiker i början av karriären, så kallade young professionals, väljer sina drömarbetsgivare. Samtidigt ökar deras vilja att bidra till samhället i spåren av covid-19-pandemin. Det visar en undersökning Academic Work genomfört tillsammans med Kantar Sifo som listar de 100 mest attraktiva arbetsgivarna i Sverige 2020.
Den offentliga sektorn är förknippad med en trygg anställning men också ekonomisk stabilitet. Det är aspekter som blivit allt viktigare under våren i takt med att pandemin skapat oönskade konsekvenser på arbetsmarknaden.
– Den svenska arbetsmarknaden har likt många andra påverkats av pandemin, och det är många delar av samhället som behöver den offentliga sektorns stöd. Young professionals ser därför inte den offentliga sektorn enbart som en trygg arbetsgivare, man vill också hjälpa till där arbetskraften behövs som mest, säger Markus Åberg som är strategisk rådgivare på Academic Work.
Coronakrisen har lett till att organisationers arbetsgivarvarumärken blivit synade som aldrig förr. I undersökningen, som genomfördes i början av pandemins utbrott i Sverige, uppger målgruppen att arbetsgivarnas hantering av krisen kommer att påverka deras attraktivitet såväl kortsiktigt som långsiktigt.
– Jag tror att det kommer vara lätt att se vilka arbetsgivare som tar väl hand om sin personal efter denna kris jämfört med de företag som enbart fokuserar på ekonomiska resultat, citat från young professional om hur coronakrisen påverkat i valet av arbetsgivare.
Hur väl arbetsgivare hanterat krisen och levt upp till sina arbetsgivarlöften ser alltså ut att kunna påverka deras attraktivitet hos young professionals även efter det att krisen är över.
Academic Work har, tillsammans med Kantar Sifo, skapat ett modernt mått på arbetsgivares attraktivitet bland studenter och akademiker i början av karriären – Young Professional Attraction Index (YPAI). Drygt 6000 personer deltog i den svenska delen av studien 2020. Med hjälp av YPAI vill Academic Work inspirera landets arbetsgivare att stärka sitt arbetsgivarvarumärke. Undersökningen, som genomförs av Kantar Sifo i Academic Works databas, inkluderar frågor om vad som är viktigt när man väljer arbetsgivare, hur utvalda arbetsgivare uppfattas och hur väl man känner till svenska arbetsgivare. Undersökningen ger också 100 arbetsgivare ett attraktivitetsindex. Metoden är hämtad från globalt validerade studier kring varumärkens anseende. Svarsalternativen har målgruppen själv definierat i Academic Works egen förstudie, något som är ovanligt i liknande studier och ger en möjlighet att snabbt se trendförändringar hos målgruppen.