My profile
My profile
Academyexpand_more
För karriärbytareexpand_more
För företagexpand_more
För jobbsökandeexpand_more
För företagexpand_more
Hitta rätt medarbetareexpand_more
Bygg nödvändig kompetensexpand_more
Stärk er attraktivitet som arbetsgivareexpand_more
Varför välja Academic Work?expand_more
Guider och artiklarexpand_more
Om ossexpand_more
Kontaktexpand_more
Hero image
Söka jobb

3 anledningar att välja en karriär inom kundservice eller försäljning

Att jobba inom kundservice eller försäljning innebär att du träffar många människor och spelar en viktig roll i företagets överlevnad och framgång. Jobbet är både utmanande och givande – och förser dig med kunskap du har nytta av i din framtida karriär.

Funderar du på en karriär inom kundservice eller försäljning? Bra val! Båda områdena är starkt kopplade till CX (Customer Experience), vilket har varit ett hett samtalsämne de senaste åren. En stor del av dagens kommunikation sker digitalt och de anställda har därför stor inverkan på hur kunderna uppfattar företaget, vilket är avgörande för verksamheten. När du arbetar inom någon av dessa områden är du inte enbart företagets ansikte utåt, du får även veta mycket om kunderna. Information som senare kan användas inom affärsutveckling, marknadsföring och andra avdelningar inom företaget.

Även om ett deltidsjobb bara ger dig viss inblick i yrket kommer du garanterat få stor nytta av din erfarenhet senare i karriären – oavsett vad du väljer att studera.

Sälj in dig själv och dina idéer

Säljerfarenhet är attraktivt enligt dagens arbetsgivare. Kunskapen du förvärvar under din tid som säljare hjälper dig såväl under själva anställningsintervjun som i många andra situationer i livet.

När du arbetar med försäljning är du drivande i både samtal och fysiska möten, där du behöver sälja in dig själv och dina idéer. Det finns otaliga situationer på jobbet och i vardagen där det är viktigt att kunna tala för sin sak – exempelvis när du ska presentera en idé eller åsikt på ett begripligt och övertygande sätt.

På samma sätt handlar kundserviceyrket ofta om att lösa problem och presentera en lösning som ser till att kunden förblir lojal mot ditt företag. Att vända en missnöjd kund som vill lämna er till förmån för en konkurrent, till en nöjd kund som gärna rekommenderar er till andra är en viktig och högt värderad kompetens.

Lär dig hur du gör affärer

Som säljare är ditt bidrag till företaget rätt uppenbart. Det är välkänt att det är mer kostsamt att hitta en helt ny kund än att behålla en befintlig, men oavsett om ditt jobb går ut på att skaffa nya kunder eller se till att de befintliga förblir lojala bidrar du till företagets överlevnad och framgång.

Ett jobb inom kundservice eller försäljning ger dig grundläggande förståelse för affärsprocesser och entreprenörskap. Du har regelbunden kontakt med kunder, IT-avdelningen, leverantörer, inköpsavdelningen och många andra, vilket innebär att du får inblick i hur ett företag fungerar och hur de olika delarna av organisationen hänger samman. Dessutom får du praktisk erfarenhet inom företagsekonomi och lär dig om prissättning, lönsamhet, vinst och andra viktiga faktorer.

Kommunikation och konflikthantering

När du väljer en roll inom kundservice eller försäljning lär du dig om både psykologi och ledarskap. Det är en form av praktisk kompetens du sällan får lära dig i skolan. Du får även möjlighet att utveckla dina kommunikationsfärdigheter. Detta genom att du lär dig att bättre förstå och hantera människor och anpassa din kommunikation för att sälja en produkt baserat på kundens bakgrund, behov och krav. Det skiljer sig egentligen inte så mycket från hur du anpassar din kommunikation när du vill samarbeta bättre med en kollega, chef, vän eller partner. Personer som arbetar med det här blir ofta snabbtänkta problemlösare som är bra på konflikthantering. Och vem vill inte passa in på den beskrivningen?

– Under coronapandemin fick jag genom Academic Work ett arbete med att registrera ankommande personer på en sjukvårdsklinik. Mitt jobb var att registrera personer som kom dit för att testa sig för covid-19, informera dem om själva testprocessen, svara på deras frågor och se till att de följde instruktionerna korrekt. Efter ett tag befordrades jag till platschef. Jag lärde mig inte bara att hantera olika typer klagomål, jag fick även chansen att utveckla mina kunskaper inom ledarskap. Detta har gjort mig lugnare och redo att ta mig an nya utmaningar i livet.

Sami Sami, Financial Accountant, BillerudKorsnäs

Din karriärpartner inom kundservice och försäljning

Academic Work är din karriärpartner inom en rad olika kompetensområden, bland annat kundservice och försäljning. Vi är ett auktoriserat bemannings- och rekryteringsföretag och sedan starten har över 160 000 young professionals startat sina karriärer genom oss. Det borde du också göra! Skapa en skräddarsydd jobbevakning och få jobbtips direkt i inkorgen.