Vi brukar säga att det nästan är en förutsättning att söka flera jobb på dagens konkurrensutsatta marknad. Det visar att du är aktiv, engagerad och verkligen vill ha ett jobb. Om du får ett nej kan det dessutom vara skönt att inte behöva starta om från ruta ett. Men visst kan det ställa lite andra krav på dig. Ska du exempelvis berätta för rekryteraren att du har sökt flera jobb? Och hur gör du om du får två jobberbjudanden samtidigt?
I en första telefonintervju är sannolikheten stor att du får motivera varför du har sökt tjänsten. Då är det viktigt att du har koll på de tjänster du har sökt och kan motivera ditt intresse för tjänsten, annars riskerar du att uppfattas som oseriös. Skriv upp de jobb du sökt i telefonen, spara länkarna till annonsen i bokmärken – hitta ett system som fungerar för dig så du snabbt kan hitta jobbannonserna om du behöver.
Oroar du dig över att verka spretig för att du söker olika jobb? Gör inte det, självklart ska du kunna söka flera jobb inom olika områden. Är du i början av karriären måste du ju börja någonstans, det är inte konstigt att du vill ”känna dig för” och utforska vilka möjligheter som finns inom olika branscher och roller. Det finns såklart undantagsfall – söker du många jobb inom vitt skilda arbetsområden kan du möjligen behöva motivera och förklara varför du söker så många olika jobb.
De flesta söker mer än ett jobb under samma period. Sannolikheten att du får frågan om du är aktiv i en annan rekryteringsprocess är därmed stor. Få inte panik om du får frågan, rekryteraren vill bara veta hur dessa processer ligger i tiden. Är det så att du får återkoppling om ett annat jobb inom kort måste rekryteraren ta med det i beräkningen. Var därför ärlig och tala om för rekryteraren om du är aktuell i andra processer.
Återigen, var ärlig. Har du fått ett jobberbjudande kan det vara svårt att fatta beslut innan du fått ett erbjudande från jobb nummer två också. Var öppen med det och beskriv din situation för rekryteraren – kanske går det att skynda på rekryteringsprocessen något eller få reda på mer detaljer om tjänsten? För arbetsgivaren är det ofta ett kvitto på att du är attraktiv på arbetsmarknaden, medan det för dig handlar om att du vill fatta ett medvetet och bra beslut. Spelar du dina kort rätt är sannolikheten stor att arbetsgivarna i fråga bara blir mer måna om att få just dig med på tåget!