Om du någon gång varit inblandad i en rekryteringsprocess på ditt företag är du nog medveten om att kandidater ofta söker fler än ett jobb åt gången, och att många också kan vara aktuella i andra rekryteringsprocesser. För att få koll på dina tidsramar är det därför alltid klokt att fråga dina kandidater om de har andra jobb på gång och när de i så fall väntar svar från andra arbetsgivare. Men vad kan du sedan göra för att inte mista kandidaten?
Nedan är några tips på hur du minskar risken för att förlora en riktig toppkandidat:
Ställ frågor som leder till ökad insikt hos kandidaten. Fråga exempelvis ”Vad kommer att väga tyngst i ditt val av arbetsgivare?” eller ”Vilka långsiktiga mål har du med din framtida anställning?”. Svaren på dessa frågor kan ofta bemötas med information om tjänsten eller organisationen som är svåra att förmedla i annonsen på grund av utrymmesbrist. På så sätt kan tjänsten bli mer intressant för kandidaten.
Läs också: Så skapar ni ett attraktivt jobberbjudande.
Fråga alltid vad kandidaten värdesätter hos en framtida arbetsgivare. Var förberedd att visa vad just ni har för erbjudande – varför vill kandidaten jobba hos just er? Lyft fram både mjuka och hårda värden. Avsluta alltid med en positiv och personlig känsla, bjud på dig själv och passa på att sälja in just din arbetsplats till kandidaten. Känns det rätt – låt kandidaten veta det och var snabba i ert beslut! Om det är rätt kandidat så kommer personen att välja tjänsten hos er.
Satsa på att hålla en öppen dialog med högt i tak så att kandidaten vågar ta en diskussion ifall ett erbjudande skulle komma från annat håll. Försök också att inte låta tider för intervjuer och besked dröja för länge. Det ökar risken för att kandidaten ska tacka nej till tjänsten. Även om kandidaten helst vill ha tjänsten hos er är det inte helt enkelt att våga tacka nej till andra erbjudanden och riskera att bli utan jobb för tillfället.
Läs också: Kandidaterna vill lägga mindre tid på att söka jobb.
På Academic Work arbetar vi ständigt för att lära känna vår målgrupp, young professionals, ännu bättre. För att hjälpa arbetsgivare få mer förståelse för vad young professionals värderar hos en framtida arbetsgivare har vi tagit fram undersökningen Young Professionals Attraction Index (YPAI) tillsammans med Kantar Sifo. Du som arbetsgivare är välkommen att ta del av resultatet från YPAI och lära dig mer om hur du blir bättre på att attrahera, rekrytera och behålla studenter och akademiker i början av karriären.